zondag 11 maart 2012

Namen klappen


1-3-2012

Taal/Muziekles
Groep 1

Deze les was in eerste instantie bedoeld als taal les, maar we hebben ook aan veel doelen van een goede muziekles gewerkt.
De kinderen kwamen na het middageten weer op school, ik vroeg wie er fruit op had. Vervolgens gingen we klappen op fruitnamen. Ik las verschillende fruit namen op. Zodra ze peer hoorden moesten ze één keer klappen. Later voegde ik toe dat als ze appel hoorde ze twee keer mochten klappen. Tot slot mochten ze drie keer klappen als ze komkommer hoorden.
Hierna gingen we klappen met de namen van de kinderen. Ik vertelde mijn naam en klapte hier drie keer bij. ma-ris-ka  Na het klappen vroeg ik hoe vaak ik geklapt had. Hierna koos ik een kind in de klas, we gingen met zijn alle de naam van dit kind klappen. Hierna vroeg ik hoeveel klapjes het waren, we klapte de naam nog een keer. Ik vroeg wie zijn naam zelf wilde klappen. Een aantal leerlingen klapten hun naam. Het ging erg goed dus konden we een stapje lastiger.
Ik zette twee kinderen naast elkaar, we klapte eerst de naam van het ene kind, hierna de naam van het andere kind. Nu probeerde we het nog een keer, maar dan achter elkaar. Omdat dit goed ging kon ik er nog een kind bij zetten. Er stonden nu drie kinderen in de rij, we klapte de namen eerst apart en hierna achter elkaar. Zo heb ik nog een aantal nieuwe rijtjes van kinderen gemaakt.

Aan het einde van de les heb ik een rij gemaakt van vier kinderen. Deze hebben we alle vier achter elkaar geklapt.
Ze waren erg betrokken omdat ze hun eigen naam/ de naam van een klasgenoot mochten klappen. 


lesvoorbereiding
lesbegeleiding

Geen opmerkingen:

Een reactie posten