maandag 21 mei 2012

spullendoos


15-3-2012
Dramales
Groep 1

Ik heb een dramales gegeven met de spullendoos. Deze spullendoos heb ik gecombineerd met poppenspel.
Ik vroeg mij af op welke manier ik de pop moest introduceren. Als een domme pop die gekke dingen deed met de voorwerpen of juist als een erg slimme pop. Ik heb hiervoor feedback gevraagd van mijn docent. Hij vertelde mij dat ik het beste kon doen alsof de pop een groot talent had. Dit heb ik gedaan in mijn les.

Aan het begin van de middag kwamen de kinderen de klas binnen, op tafel stond een grote roze koffer vol met spullen. Niemand wist van wie hij was, mijn mentor en ik hebben beide gezegd dat hij niet van ons was. Dit maakte de kinderen erg nieuwsgierig
Toen de kinderen stil waren vertelde ik dat ik geen idee had van wie de koffer was. Ineens hoorden we: 'van mij'  we waren stil en luisterden nog eens goed: 'van mij' ik keek rond en heb toen de pop gepakt. De pop heeft zich voorgesteld aan de kinderen. Hij vertelde over zijn talent. Ik had wat spullen achter me liggen o.a. een dobbelsteen. De pop deed alsof dit een gum was, de kinderen hebben hem verteld dat het een dobbelsteen is en wat je hier mee hoort te doen.  De kinderen waren erg nieuwsgierig over de inhoud van de koffer. Hij vroeg hierna of er een kind was die dit ook wilde proberen. Eén kind mocht er iets uit halen. Na wat aanwijzingen hadden de kinderen door wat de bedoeling was. Ze mochten een voor een iets uit de koffer pakken en hiermee aan de slag gaan.
Nadat ze een tijdje bezig waren vroeg ik weer om stilte. Ik koos een paar kinderen uit die mochten laten zien wat ze hadden gedaan. Steeds klapte we voor het talent van het kind. Ze mochten nog één keer allemaal tegelijk laten zien wat ze hadden ontdekt.
Hierna stopten we de spullen weer terug in de koffer en vertrok de pop.

lesvoorbereiding drama 15-3-2012
lesbegeleiding drama 15-3-2012
zelfevaluatieformulier drama 15-3-2012

Voordat ik deze dramales aan groep 1 gaf heb ik eerst de vuistregels voor groep 1/2 doorgelezen, deze zijn hier te vinden. (vt ob, drama 1/2, studiewijzer, vuistregels groep 1/2)


Drama jonge kind                                                    Vuistregels voor lessen Groep 1 en 2



            Opbouw
  • Kleuters kunnen zich niet lang op een activiteit concentreren omdat ze intensief en associatief spelen. Bij heel jonge kinderen (gr.0-1) duurt een spelopdracht met inleiding en afsluiting niet langer dan 15 minuten.

  • Ook oudere kleuters vinden het moeilijk om lang stil te zitten. Zorg dat je afwisselende activiteiten binnen één les aanbiedt: wachten op je beurt of nadoen wat de juf doet in een vertelpantomime verveelt snel.

Samenspel
  • Bij kleuters overheerst het egocentrisme; ze zijn vooral gericht op het materiaal, zichzelf en de spelhandeling zelf. Daarom kun je ze geen toneelstukje volgens afspraken laten spelen. Ze oefenen wel met afspraken maken tijdens het spel.

      Organisatie
  • Structureer de ruimte waarin je wilt spelen met lappen of andere attributen.       Een groep spelende  kinderen heeft visuele structuur nodig als houvast voor de scheiding tussen  spel en werkelijkheid  en voor het nakomen van de afspraken met de leerkracht.

  •      Spreek vooraf een speels stopsignaal af; bijvoorbeeld een klankstaaf.     
           Voorkom dat je over het spelrumoer heen moet roepen voor aandacht.

      Uitleg
  • Uitleg moet kort en bondig zijn. Vermijd moeilijke woorden en lange zinnen. Gebruik werkwoorden zodat iedereen weet wat hij moet doen. Speel altijd een stukje voor tijdens de introductie van de les.

Begeleiding
  • Speel vaak mee; tijdens het vrije spel in de hoek en tijdens de dramalessen. Het geeft je de gelegenheid elementen aan het spel toe te voegen zonder het spel te onderbreken.

Observatie
  • Kijk goed naar kleuters als ze aan het spelen zijn, het geeft je veel informatie over de ontwikkeling van de verbeelding, de woordenschat, het samenspel . Je kunt er ideeën uithalen voor nieuwe spelopdrachten en verhalen.

Inbreng van kleuters
  • Geef kleuters veel ruimte; beperk ze niet in hun onderzoekingsdrift. Als opdrachten anders worden uitgevoerd dan de bedoeling is, ga daar ook eens op door.

  • Spelopdrachten waarin het samenspel wordt ontwikkeld, wissel je af met opdrachten waarbij ze naast elkaar kunnen spelen. Kleuters vinden het heerlijk om hun eigen ideeën te onderzoeken.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten