15-3-2012
Dramales
Groep 1
Dramales
Groep 1
Ik heb een dramales gegeven met de spullendoos. Deze
spullendoos heb ik gecombineerd met poppenspel.
Ik vroeg mij af op
welke manier ik de pop moest introduceren. Als een domme pop die gekke dingen
deed met de voorwerpen of juist als een erg slimme pop. Ik heb hiervoor
feedback gevraagd van mijn docent. Hij vertelde mij dat ik het beste kon doen
alsof de pop een groot talent had. Dit heb ik gedaan in mijn les.
Aan het begin van de middag kwamen de kinderen de klas
binnen, op tafel stond een grote roze koffer vol met spullen. Niemand wist van
wie hij was, mijn mentor en ik hebben beide gezegd dat hij niet van ons was.
Dit maakte de kinderen erg nieuwsgierig
Toen de kinderen stil waren vertelde ik dat ik geen idee had
van wie de koffer was. Ineens hoorden we: 'van mij' we waren stil en luisterden nog eens goed:
'van mij' ik keek rond en heb toen de pop gepakt. De pop heeft zich voorgesteld
aan de kinderen. Hij vertelde over zijn talent. Ik had wat spullen achter me
liggen o.a. een dobbelsteen. De pop deed alsof dit een gum was, de kinderen
hebben hem verteld dat het een dobbelsteen is en wat je hier mee hoort te
doen. De kinderen waren erg nieuwsgierig
over de inhoud van de koffer. Hij vroeg hierna of er een kind was die dit ook
wilde proberen. Eén kind mocht er iets uit halen. Na wat aanwijzingen hadden de
kinderen door wat de bedoeling was. Ze mochten een voor een iets uit de koffer
pakken en hiermee aan de slag gaan.
Nadat ze een tijdje bezig waren vroeg ik weer om stilte. Ik
koos een paar kinderen uit die mochten laten zien wat ze hadden gedaan. Steeds
klapte we voor het talent van het kind. Ze mochten nog één keer allemaal
tegelijk laten zien wat ze hadden ontdekt.
Hierna stopten we de spullen weer terug in de koffer en vertrok de pop.
lesvoorbereiding drama 15-3-2012
lesbegeleiding drama 15-3-2012
zelfevaluatieformulier drama 15-3-2012
Voordat ik deze dramales aan groep 1 gaf heb ik eerst de vuistregels voor groep 1/2 doorgelezen, deze zijn hier te vinden. (vt ob, drama 1/2, studiewijzer, vuistregels groep 1/2)
Hierna stopten we de spullen weer terug in de koffer en vertrok de pop.
lesvoorbereiding drama 15-3-2012
lesbegeleiding drama 15-3-2012
zelfevaluatieformulier drama 15-3-2012
Voordat ik deze dramales aan groep 1 gaf heb ik eerst de vuistregels voor groep 1/2 doorgelezen, deze zijn hier te vinden. (vt ob, drama 1/2, studiewijzer, vuistregels groep 1/2)
Drama
jonge kind Vuistregels voor lessen Groep 1 en 2
|
Opbouw
- Kleuters kunnen
zich niet lang op een activiteit concentreren omdat ze intensief en
associatief spelen. Bij heel jonge kinderen (gr.0-1) duurt een
spelopdracht met inleiding en afsluiting niet langer dan 15 minuten.
- Ook oudere
kleuters vinden het moeilijk om lang stil te zitten. Zorg dat je
afwisselende activiteiten binnen één les aanbiedt: wachten op je beurt of
nadoen wat de juf doet in een vertelpantomime verveelt snel.
Samenspel
- Bij kleuters
overheerst het egocentrisme; ze zijn vooral gericht op het materiaal,
zichzelf en de spelhandeling zelf. Daarom kun je ze geen toneelstukje
volgens afspraken laten spelen. Ze oefenen wel met afspraken maken tijdens
het spel.
Organisatie
- Structureer de
ruimte waarin je wilt spelen met lappen of andere attributen. Een groep spelende kinderen heeft visuele structuur nodig
als houvast voor de scheiding tussen
spel en werkelijkheid en
voor het nakomen van de afspraken met de leerkracht.
- Spreek vooraf een speels stopsignaal
af; bijvoorbeeld een klankstaaf.
Voorkom dat je over het spelrumoer
heen moet roepen voor aandacht.
Uitleg
- Uitleg moet kort
en bondig zijn. Vermijd moeilijke woorden en lange zinnen. Gebruik
werkwoorden zodat iedereen weet wat hij moet doen. Speel altijd een stukje
voor tijdens de introductie van de les.
Begeleiding
- Speel vaak mee;
tijdens het vrije spel in de hoek en tijdens de dramalessen. Het geeft je
de gelegenheid elementen aan het spel toe te voegen zonder het spel te
onderbreken.
Observatie
- Kijk goed naar
kleuters als ze aan het spelen zijn, het geeft je veel informatie over de
ontwikkeling van de verbeelding, de woordenschat, het samenspel . Je kunt
er ideeën uithalen voor nieuwe spelopdrachten en verhalen.
Inbreng
van kleuters
- Geef kleuters
veel ruimte; beperk ze niet in hun onderzoekingsdrift. Als opdrachten
anders worden uitgevoerd dan de bedoeling is, ga daar ook eens op door.
- Spelopdrachten
waarin het samenspel wordt ontwikkeld, wissel je af met opdrachten waarbij
ze naast elkaar kunnen spelen. Kleuters vinden het heerlijk om hun eigen
ideeën te onderzoeken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten